Archive for October, 2008

Sa ne facem fluturi!

Thursday, October 30th, 2008

Pentru ca si zelist ie om, pentru ca pe cind eram mic si prostanac am fost fraierit de una care m-a facut sa citesc Orbitor fara sa vreau, si pentru ca pot, io’l votez pe tovarasul fluture pentru cel mai decent post din blogopatratul romanesc. Nah! Am zis.

Sex cu tentacule

Thursday, October 30th, 2008

Otaku este un termen care in limba japoneza desemneaza o persoana macinata de interese si pasiuni obsesive din zona anime & manga (manga otaku), jocuri video (gemu otaku) sau gadgeturi (pasokon otaku). Pentru un european sau american, cultura japoneza contemporana - un mix intre cyber postmodernism high tech si elemente simbolice traditionale - este deosebit de greu de descifrat, intrucit instumentele noastre de masurare si simtul estetic prin care am fost educati sa evaluam lumea inconjuratoare nu prea se potrivesc cu realitatea asiatica insulara. De exemplu, Arthur Golden, autorul romanului bestseller Memoriile unei gheise s-a documentat, practic, vreo 25 de ani pentru aceasta carte, studiind arta japoneza la universitate, devenind orientalist, cistigand burse la Tokyo unde a si trait o perioada indelungata. Europenii si americanii, de la critici literari la publicul larg, au adulat exoticul roman. Majoritatea japonezilor l-au desfiintat, sustinind ca Golden nu a inteles mai nimic din viata gheiselor si ca desi “vizual” descrie foarte bine traditiile japoneze, modul in care le interpreteaza este eronat.   

Cel mai apropiat termen pe care-l avem pentru otaku este englezescul geek, insa acestuia ii lipseste fanatismul extrem, proactiv continut in cuvintul japonez. Paradoxal, japonezii nu au nicio problema cu asta, pentru ei a avea impatimiri acaparante, care-ti schimba si formeaza viata este ceva obisnuit. Japonia, in prezent, este formata dintr-un popor de otaku.

Apropo de aceaste diferente, saptamina trecuta, in Japonia, sute de mii de otaku au primit cu bratele deschise ultima lucrare a unui apreciat artist plastic, Yokohama Tetsu. Statueta a fost ovationata in jurnale si la televizor. Lansarea ei pe piata, in editie de masa, a fost atit de populara incit a atras atentia si televiziunilor americane si europene. Ai caror crainici, evident, s-au aratat fie oripilati, fie ironici vizavi de ea. Arata in felul urmator (imagine discutabil NSFW):

(more…)

Sanctuarul Ursilor

Thursday, October 30th, 2008

In luna decembrie, Animal Planet le-a pregatit telespectatorilor un documentar cu totul special, filmat in Romania. “Sanctuarul ursilor“ dezvaluie povestile ursilor bruni care traiesc in cel mai mare adapost pentru ursi din lume. Inaugurat in 2007, uriasul spatiu de 70 hectare destinat ursilor este situat la poalele Muntilor Carpati din Romania si adaposteste azi in jur de 40 de ursi bruni locali, salvati din captivitate pe teritoriul tarii. Premiera documentarului va avea loc pe 1 decembrie la ora 22.00.

Acum, am si eu o intrebare - de ce naiba nu se amenajeaza mai multe rezervatii precum cel de la Zarnesti, dar pentru ursi salbatici? Nu stiu de ce, dar am sentimentul ca WSPA a platit o gramada de bani si de spagi primariei din Zarnesti pentru a primi spatiul cu pricina.

In continuare, daca doriti, cititi mai multe despre documentar. Asta drept exemplu de PR si marketare de nota 10 a unui produs realizat in Romania.

(more…)

Lua-mi-as Wii!

Monday, October 27th, 2008

Uite d’aia.

Restul e tacere

Monday, October 27th, 2008

 

Varianta extinsa (in jur de +20 de minute fata de ceea ce a rulat pe marile ecrane, la cinema) a avut premiera aseara pe HBO, prin urmare - daca ati ratat-o - o sa tot aveti prilejul sa o vizionati in urmatoarele saptamini. Dupa parerea mea, Restul e tacere se numara printre cele mai bune filme romanesti realizate dupa 2000.  

Tirgul de chilipiruri

Monday, October 27th, 2008

Stranse cu deosebita grija si atent selectionate, roadele editurilor si distribuitorilor de produse media – carte, muzica si film - vor fi oferite consumatorilor de cultura in perioada 12-16 noiembrie 2008, intre 10.00 si 20.00, la Sala Dalles din Bucuresti. Si in aceasta toamna, Kilipirim, tirgul de discounturi ajuns la cea de-a VII-a editie, deschide apetitul pentru lectura si auditie de buna calitate, reducerile pornind de la 30% din pretul de piata. Poftiti de va imbuibati! :D

Star Wars: The Old Republic

Friday, October 24th, 2008

Star Wars: The Old Republic

Incontestabil, jocurile Knights of the Old Republic au fost printre cele mai bune RPG-uri la vremea lor. Atit de bune incit pina si cei care nu erau neaparat fani Star Wars le-au apreciat la adevarata lor valoare. Si cum KOTOR II s-a terminat oarecum in coada de peste, foarte multi asteptau cu sufletul la gura anuntarea unei continuari. In urma cu vreo doua luni, BioWare si LucasArts au dat un comunicat de presa sec in care anuntau ca lucreaza la un nou videogame plasat in universul SW. Atit. Evident, toata suflarea gameristica a sperat ca e vorba de KOTOR 3. Well, astazi asteptarea s-a terminat.

Ei bine, nu-i KOTOR 3… sau e mai mult decit KOTOR 3, ci Star Wars: The Old Republic, un MMORPG care continua actiunea din KOTOR II - adica, este plasat in timp cam cu 3.500 de ani mai devreme decit nasterea lui Darth Vader si a Imperiului Galactic. Detalii despre el, puteti afla de pe site-ul oficial care se gaseste aici.

Lucruri care mi-au schimbat viata

Wednesday, October 22nd, 2008

Seria de documentare reunite sub programul ”Lucruri care mi-au schimbat viaţa“ se constituie în povestea remarcabilă a modului în care filmele SF au inspirat realizări ştiinţifice reale, au schimbat viaţa publicului şi a vedetelor şi au influenţat cultura populară. Fiecare episod prezintă un thriller SF cult, începind cu seria Terminator, continuind cu Matrix, Man in Black si Stargate.

Primul episod, Teminator mi-a schimbat viata va fi difuzat de Discovery Channel pe 5 noiembrie. Ghidul nostru în trilogia Terminator este Robert Patrick (actorul care a jucat rolul Terminatorului cel rau in cel de-al doilea film), alături de o sosie a lui Arnold Schwarzenegger. Trilogia este analizata din mai multe puncte de vedere, gazdele noastre urmarind sa evidentieze in primul rind impactul acesteia asupra roboticii si ciberneticii; in acest sens luindu-se o serie de interviuri cu experţi mondiali în robotică de la MIT, Boston USA şi Universitatea Reading din Marea Britanie. Se pare că teoria cyborgilor (carne vie pe un schelet de robot) nu a ramas doar un simplu rod al imaginaţiei scenaristului. Cei de la MIT, de exemplu, s-au inspirat din “Terminator” pentru a crea tehnologia ţesuturilor si muschilor artificiali (despre care am si scris in Descopera in urma cu 3 ani). Cel de-al doilea episod vorbeste despre modul in care trilogia Matrix a contribuit decisiv la nasterea lumilor virtuale - Philip Rosedale, creatorul Second Life, de exemplu, fiind unul dintre cei mai mari fani ai lui Neo.

Hasta la vista, baby! :D

Celebritatile si marketingul

Tuesday, October 21st, 2008

Tot la Living the green, Dumitru Razvan Cezar, un tip cu o vasta experienta in marketing, a facut o analiza foarte misto a celebritatilor ca vectori de imagine pentru campaniile sociale. Din lipsa de compatibilitate editoriala, pentru ca nu cred ca voi publica asa ceva in revista Descopera, o rezum, pe foarte scurt, aici.

Ideea de baza este ca atunci cind se cauta un model care sa sustina o campanie - indiferent ca e vorba de o cauza umanitara, un banal spot de advertising sau un program al Ministerului Sanatatii, celebritatea cu pricina trebuie sa aiba o imagine consistenta & coerenta, un mod de viata si un set de valori care sa fie complementare cu cele ale brandului pe care-l promoveaza. In Statele Unite, de exemplu, exista Davie Brown Index, un studiu independent desfasurat pe un portofoliu de 1.500 de vedete din toata lumea, care se updateaza saptaminal si care noteaza VIP-urile in funtie de 8 criterii (appeal, notice, trendsetting, influence, trust, endorstment, aspiration si awarness). Orice publicitar serios din US este abonat la Davie Brown pentru ca acesta determina afinitatea celebritatilor cu brandul si capacitatea acestora de a face potentialii clienti sa cumpere fix produsele promovate de un brand sau altul. Notele acordate pe cele 8 criterii se schimba in functie de o multime de factori, de la ce a spus vedeta X in emisiunea Y, la filmul pe care tocmai l-a lansat sau la ultimul scandal in care a fost implicata. De exemplu, cu 1 saptamina inainte de Olimpiada de la Beijing, inotatorul american care avea sa bata toate recordurile, Michael Phelps era situat in topul DBI pe pozitia 1.111 (din 1.500). In ultima zi a Olimpiadei, Phelps era pe 1!  

Cind un studiu de tipul DBI sau ceva similar nu se face inainte de inceperea unei campanii, exista 5 capcane in care publicitarii pot cadea fara sa-si de-a seama.

1.) Nepotrivire intre imaginea celebritatii si aceea a produsului. De exemplu, in Romania, regretatul Dobrin a facut la un momentdat reclama la apa minerala Biborteni. Insa, absolut toata lumea credea despre Dobrin ca e un mare betivan (cunoscutii sai spun totusi ca aceasta reputatie era falsa). Prin urmare, nimeni nu l-a crezut cind l-a vazut asociat cu apa minerala. Tot asa au stat lucrurile cu Nadia Comaneci si RAFO Onesti sau cu Tociu si Palade si margarina Wiesana.

2.) Celebritatea este vector de imagine pentru mult prea multe produse (unul cistiga, celelalte pierd). Cel mai elocvent exemplu in acest caz a fost la noi Gheorghe Hagi, care anul trecut era imaginea a nu mai putin de 8 produse, printre care Vodafone, Gillette si BRD. Din toate acestea, unicul castigator a fost Gillette pentru ca a asociat campania cu renumele si imaginea lui Hagi de fotbalist.

3.) Produsul este eclipsat de imaginea prea pregnanta a celebritatii. Un exemplu foarte bun - recenta reclama a lui Florin Piersic la zaharul Lemarco Alb. Dupa vizionarea spotului, cei mai multi spectatori ramin cu imaginea actorului si a Veronicai cu cap de prajitura, nu a zaharului.

4.) Scepticismul consumatorului. (de fapt, dupa parerea mea, asta este tot acelasi lucru cu punctul 1, dar Cezar le-a prezentat drept “capcane” distinte). La sfirsitul anilor ‘90, inceputul anilor 2000, Madonna era imaginea Max Factor dar nici dracu’ nu credea ca ea foloseste produsele acestei companii. Pentru a schimba perceptia publicului, cei de la Max Factor au fost nevoiti sa faca o noua serie de spoturi cu stilistul Madonnei care declara solemn ca Madonna chiar foloseste MF. :D

5.) Celebritatile o dau in bara. De exemplu, cazul Mutu si Pepsi. In momentul in care a izbucnit scandalul consumului de cocaina la Chelsea, compania americana a retras imediat toate spoturile in care aparea fotbalistul roman. Dupa ce scandalul a trecut, Mutu a semnat un nou contract cu Pepsi.

Ce nevoi avem de fapt?

Tuesday, October 21st, 2008

In timpul conferintei CSR’08 Living the green de astazi, o fata din public - probabil activista intr-un ONG ecologist -, a intrebat-o pe Andreea Rosca, Director Business Press la Realitatea-Catavencu, ce rost are campania Cod Verde si plantarea de copaci din cadrul programului Romania prinde radacini din moment ce pentru produsele sale de print (Academia Catavencu, Business Standard, Money Express, Tabu, Psihologia azi etc.), intr-un an de zile trustul consuma oricum cu mult mai multa hartie decit toti copacii pe care ii va planta?

Nimeni nu contesta faptul ca o astfel de actiune nu ar fi benefica - in mod evident, un singur copac plantat este mai bun, in sine, decit niciun copac plantat. Intrebarea tintea mai degraba atragerea unui raspuns moral vizavi de acest act si a unuia proactiv - stimularea departamentului de New Media si migrarea cititorilor de pe print in online. Evident, nu a beneficiat nici de unul, nici de celalalt. Raspunderea morala nici eu nu cred ca are vreo insemnatate in acest caz: e ca si cum ai acuza un criminal ca a inceput sa faca si fapte bune pentru a-si rascumpara pacatele. In ceea ce priveste o solutie radicala de felul inchiderii ziarelor si revistelor si mutarea cititorilor pe net, asa cum onest a zis si Andreea, trustul este un business pe o piata libera. Prin urmare, va face aceasta mutare numai cind ii va aduce un profit comparabil, identic sau mai mare decit cel obtinut in prezent din afacerea de print.

Pentru a drege busuiocul, moderatoarea conferintei a spus ca: “avem nevoie de ziare, avem nevoie de saptaminale si de reviste glossy pentru ca avem nevoie sa citim”. FALS! Avem nevoie sa fim informati si sa citim - pentru distractie, relaxare sau studiu - dar, de fapt, nu avem nicio nevoie de suportul pe care citim. Poate ca nu e acelasi lucru sa citesti pe ecranul monitorului versus hartia tiparita (eu am citit citeva romane in format e-book si n-am avut nicio problema, dar nu pot sa ma pronunt pentru toata lumea), dar procesul cognitiv in sine este absolut identic. Ok, poate ca unii obosesc mai repede, poate ca pe unii ii dor ochii etc. Electronic paper, un concept / prototip / inventie la care se tot lucreaza de vreo 10 ani, sau un device similar cred ca va rezolva si aceasta problema.

La fel stau lucrurile si cu celelalte industrii poluante sau cu efect negativ asupra mediului. In fapt, avem nevoie de transport, dar nu avem nevoie de masini sau avioane! Intr-un oras supra/arhi/aglomerat unde oricum se circula foarte greu si cu viteze mici si stopuri dese datorita trafic jam-ului, un vehicul electric va face absolut acelasi lucru precum o masina poluanta cu carburanti. Tot astfel, un tren de mare viteza, precum este TGV sau Shinkansen elimina practic nevoia transportului aviatic pe distante mici si medii. Reprezentantul British Airways la CSR spunea ca avioanele comerciale ar fi aspru blamate pentru efectul de sera, in vreme ce, la nivel global, ele sunt responsabile cu numai 2% din producerea acestuia. OK, sunt convins ca omul are dreptate. Stiti cite gaze cu efect de sera produce un Shinkansen? Zero.

In sfirsit, tot asa am putea spune ca avem nevoia de a comunica, dar nu avem neaparata nevoie de telefoanele mobile. Voice chat-ul de pe YM face gratuit acelasi lucru, nu?! Si exemplele ar putea continua la nesfirsit.

Excelenta sa Jaap Werner, ambasadorul Olandei in Romania, spunea astazi in speech-ul sau ca “The green investment of today is tomorrow profit.”  Omul asta (un adevarat urias, era cam cu 2 capete mai inalt ca mine, iar eu masor 192 cm :D ) vine dintr-o tara unde exista numeroase micro-comunitati, programe si proiecte eco, unde reciclarea se desfasoara rational si eficient, unde panourile solare sau morile eoliene sunt ceva comun. Ginditi-va ca in Olanda toate aceste proiecte nu se desfasoara de 2-3 ani de zile, de cind problema eco a devenit o prioritate (cel putin la nivel declarativ) pe agenda guvernelor si corporatiilor, ci - multe dintre ele - de vreo 15-20 de ani.