Ghidul hipermarketurilor verzi din România

Greenpeace România lansează în cadrul campaniei de eficienţă energetică, Ghidul Hipermarketurilor Verzi.  Acest ghid ierarhizează hipermarketurile din ţara noastră în funcţie de importanţa pe care acestea o acorda încălzirii globale şi implicit reducerii emisiilor de CO2, prin politica pe care o au faţă de eliminarea becurilor cu incandescenţă de pe piaţă. Pentru a produce aceeaşi cantitate de lumină, becurile cu incandescenţă consumă cu 80% mai multă energie comparativ cu becurile economice.

La solicitarea Greenpeace România de a elimina de pe piaţă becurile cu incandescenţă într-un termen cât mai scurt, hipermarketurile au răspuns diferit: Ikea a anunţat eliminarea de pe piaţă a becurilor cu incandescenţă începând cu luna septembrie 2009, Plus a stabilit ca termen luna august 2010 iar Auchan, Cora şi Selgros Cash&Carry vor vinde doar becuri economice începând cu anul 2011. La polul opus se află Metro, care a declarat că nu va elimina de pe piaţă becurile cu incandescenţă decât în situaţia adoptării unor prevederi legale care să solicite acest lucru. De asemenea, hipermarketurile: Billa, Bricostore, Mr. Bricolage, Gima, Hornbach, La Fourmi, Mega Image, Penny XXL nu au furnizat niciun răspuns oficial la repetatele solicitări venite din partea Greenpeace România. Acest lucru indică superficialitatea cu care aceste hipermarketuri tratează atât problema încălzirii globale, cât şi solicitările oficiale venite din partea unei organizaţii, care au rămas fără răspuns până în ziua de azi.         

Aceeaşi solicitare de eliminare a becurilor cu incandescenţă de pe piaţă a fost adresată de organizaţia Greenpeace hipermarketurilor din mai multe ţări. Cea mai mare receptivitate au avut-o ţările din vestul Europei, în special cele din Marea Britanie, unde nu mai puţin de 13 hipermarketuri au anunţat eliminarea de pe piaţă a becurilor cu incandescenţă în intervalul 2009-2011.

Problema încălzirii globale devine din ce în ce mai serioasă. Agenţia Internaţională a Energiei (IEA) estimează că energia globală consumată se va dubla până în anul 2050. Aceasta înseamnă din ce în ce mai mulţi combustibili fosili consumaţi, care vor genera creşteri enorme de CO2. Dacă nu intervenim în acest proces, temperatura medie globală va creşte cu până la 5°C în timpul acestui secol, generând ieşirea de sub control a schimbărilor climatice. Pentru a preveni acest lucru, creşterea temperaturii medii globale nu trebuie să depăşească 2°C. Acest lucru este posibil doar prin reducerea emisiilor de CO2 cu 50% până în anul 2050.

4 Responses to “Ghidul hipermarketurilor verzi din România”

  1. Madelaine Says:

    Ce ne “distruge” mai intai: incalzirea globala sau criza financiara?:-)

    Cat despre ignoranta anumitor super si hipermarket-uri ce sa zic? Sunt orientate spre profit imediat, nu se gandesc la dezvoltarea afacerilor in urmatorii 200 de ani…
    Ar trebui amendati, dar GreenPeace trebuie sa stea la rand, deoarece pot baga mana in foc ca mai incalca si alte reguli, nu doar pe cele ale “bunului ecologist”!
    Insa cumparatorii ar putea fi marea surpriza in aceasta ecuatia menita sa salveze Pamantul, daca ar cumpara exclusiv becuri economice!

  2. Marc Says:

    Nu poti sa le impui cumparatorilor rolul de jucator rational care refuza sa cumpere anumite produse sau isi alege cu grija cumparaturile avind in cap efecte eco. Acesta este rezervat doar pentru citiva indivizi, destupati la cap, cu afinitati verzi sau chiar militanti. Din pacate, cumparatorii nu cred ca vor fi niciodata marea surpriza (daca era asa, de exemplu, majoritatea fast food-urilor intrau de multa vreme in faliment).

  3. Dan Says:

    Chiar credeti ca problema o reprezinta becurile cu incandescenta? Probabil unii vor raspunde ca acesta est doar inceputul. De ce nu se incepe cu ceva care, intradevar va contribui la reducerea incalzirii globale?

  4. Cora Says:

    Ceva care, intradevar va contrubui la reducerea incalzirii globale….sa renuntam cu totii la masinile pe benzina si motorina, sa citim la lumina lumanarii, sa nu mai calatorim cu avionul, ca sa nu mai zic (ca tot veni iarna) de caldura in apartamente/ case…sa renuntam si la ea! Nimeni nu va fi de acord cu astfel de schimbari majore/ radicale. Important este nu sa ne intoarcem in epoca de piatra, ci sa investim tot mai mult in tehnologii noi, sa gandim (asa cum se spune mai nou) verde, trebuie sa schimbam mentalitatea a 6 mld de oameni more or less…si discutia poate continua.

Leave a Reply